__

Jag tävlade i Strömsholm i lördags

Jag var i Strömsholm i lördags med Valence och Ramius som båda gick 140. Det var egentligen inte tänkt att Valence skulle gå något mer i år och jag har gått in i en lite mer intensiv träningsperiod med honom med fokus på styrka och det dressyrmässiga arbetet så han är rätt mör i kroppen. Tanken var egentligen att Imeldina skulle gå två klasser och Ramius två. Men eftersom Imeldina tyvärr inte kunde starta och starter var betalda tänkte jag hoppa någon enkel klass som avslut. Men efter mycket om och men med ett flertal klassbyten och en full 130-klass så blev det tillslut bara en 140-klass som var ett alternativ. Han skötte sig väldigt fint och var mycket harmonisk, men det kändes i kroppen att han var matt och hans lätta språng var inte där över alla hinder inne på banan. Så vi rev ett och så gjorde jag något jättekonstigt där jag halkade till i stigbygeln över a-hindret i sista kombinationen och tappade helt balansen. Svårt för Valle att hoppa felfritt då. Jag var ändå nöjd med känslan och kunde åka hem med en runda utan stress, en hel del fina språng och en harmonisk Valence.

Ramius gick samma klass som för övrigt hade mycket fel och var teknisk. Jag håller på att ändra ridningen lite och det här var första tävlingsrundan med nya tänket och vilken skillnad i harmonin. Två nedslag även här, vi tar på ett vardera. Satt inte upp ordentligt till C-hindret på ett väldigt kort avstånd. Men återigen en mycket härlig känsla och en bra runda. Mina föräldrar och jag tror starkt på att nästa år efter en vinter med dressyrmässigt arbete och styrka kommer bli ett viktigt år för Ramius. Ett år där han förhoppningsvis får slå i genom på riktigt och visa sin fantastiska kapacitet. Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag älskar den här hästen. Det spelar ingen roll hur stora hinder man hoppar på hans rygg. Det känns alltid så enkelt. Språnget är helt fantastiskt.

Jag valde att stryka 145:an på söndagen. Både för Ramius skull som slitit hårt i år med debuter och många stora klasser. Han har dessutom tappat lite i vikt vilket han gör under intensiva tävlingsperioder. Sist men inte minst för min egen skull då jag är otroligt motiverad just nu, men inte för att tävla. Det känns som att jag redan har lagt tävlingstankarna på hyllan och då är det ingen idé att fortsätta nöta. Nu vill jag ta ett kliv åt sidan, glädjas åt ett fantastiskt år och ta mig tiden att ladda om och utvecklas under en lugnare period utan tävlingar. De som känner mig vet att jag mer än gärna skulle tävla torsdag till söndag så gott som alla veckor om året. Men just nu vill jag gå in i en period där jag kan andas och fokusera på allt jag vill förbättra inför nästa år. Träna, tänka, analysera. Kan också avslöja att min första bokade möte för mental träning för Johan Plate äntligen går av stapeln den här veckan! Jag har tänkt i genom många områden jag vill bli bättre eller förbättra för att nå mina mål inför nästa år. Det här är ett val jag gjort för att stärka den mentala biten som är så otroligt viktig.


Bjuder på Ramius runda i 140 i lördags.


Kommentarer
Monika säger:

Tycker redan att det ser mycket mer harmoniskt ut. :-) Tänk så bra det ska bli i vår.

2013-11-25 | 21:17:32
Lisa H :) säger:

Fin runda Amanda!

2013-11-26 | 15:01:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback