__

Världens bästa Sylve

Har varit på lagträning idag för Sylve Söderstrand med både Valence och Ramius. Egentligen hade jag tänkt vila båda ett tag nu när de har ett lite längre tävlingsuppehåll, framförallt Ramius, men ville ta chansen att få vara med på träningen för Sylve.

Träningen gick riktigt bra och jag trivs verkligen med Sylve som tränare. Allt han säger känns i min egen känsla hundra procents rätt och känslan i ridningen eller tankegången blir bara bättre av dessa små justeringar. Övningarna är riktigt bra för mina hästar och trots att han är bestämd och som många uppfattar "hård" så tycker jag att han alltid har en härlig energi och snålar heller inte på beröm.

Valence kändes riktigt fin idag, hoppade jättefint hela träningen tills de sista sprången där han blev lite het. Vi fick nedslag på en plankoxer på ca 140 cm två gånger efter att jag gången innan kommit lite stort och fick ett långt och lite flackt språng. Efter dessa två rivningar skulle jag precis som innan bara rida som jag gjorde och lägga honom nära, och satan vad försiktig han var tredje gången! Känslan på hans rygg är fantastisk. Jätterolig och givande bra träning för oss idag! Bra att träna inomhus också inför kommande inomhussäsong!

Ramius var som vanligt duktig och gjorde sitt jobb. Hoppade dock ännu inte som han ska och brukar, känns muskulärt lite matt fortfarande trots en del vila och kiropraktorbesök. Nu ställer jag av honom i en vecka helt och håller från ridning, bara gå i hagen och promenader för hand. Därefter jobba några dagar med tömkörning och longering innan jag börjar rida honom igen. Jag tror att han både mentalt och fysiskt är i stort behov av paus just nu. Så det ska han definitivt få!


Kommentarer
Anonym säger:

Kul att det gick bra! Vad är planen med Ramius (efter vilan)resterande av säsongen?

2013-09-03 | 07:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback