__

Analysera och förbättra

Efter en tävling känns allt så väldigt mycket tydligare. Det känns som att man får ett facit och kvitto på allt som är bra och vad som behöver bli bättre. Det är tråkigt nog de sämre rundorna man lär sig allra mest av och får en att utvecklas. Men de rundorna när allt går riktigt bra behöver man också får självförtroende och glädje.

Sedan jag gjorde mina allra första tävlingar på ponny har mina föräldrar varit väldigt noggranna med att filma mina starter. Jag som person är otroligt analytisk och självkritisk så det har varit väldigt nyttigt att kolla på rundorna och förstå varför det som hände faktiskt hände.

För att inte bli för långdragen har jag efter Norrköping i helgen hittat en viktig detalj jag vill jobba och förbättra i min ridning. Detaljen som kostade nedslag nummer två i VW Grand prix finalen på Ramius. Det är egentligen inte ett fel jag brukar göra, men ibland när mycket står på spel och jag helt enkelt vill för mycket kan denna miss krypa fram. Om man verkligen befäster en teknik i ridningen till den sitter i ryggraden kommer man även i de svåraste och viktigaste stunderna inne på banan inte ändra sin teknik pga omstädningheterna. Att befästa ger trygghet och man behöver inte lägga ner någon tanke i hur man gör just då utan det bara finns där. Jag vill inte bara jobba med att inte göra det misstaget i ridningen för det gör jag ju ändå sällan hemma i träningssituationer. Jag vill utveckla grundtekniken till någonting ännu bättre. 

Jag kan verkligen glädjas åt att jag har så många hästar i stallet som jag kan jobba med mig själv på. Det blev två pass med banhoppning redan igår med lägre hinder där jag inte missade ett språng med handtekniken som jag ville ha den. Och det blir verkligen några veckors nötning med det här nu.

Jag fick en riktigt härlig känsla igår. Otroligt fint gensvar från hästarna och en större trygghet i mig själv. Det gäller att vara självkritisk och målinriktad för att hela tiden utvecklas. Men det gäller också att njuta av framgångar och se det riktigt bra rundorna och plocka ut det som var bra även i de sämre rundorna. Det är en tuff sport där det är lätt att bli vilse och hamna i svackor mentalt. Det gäller att vara stark, fortsätta kämpa och ge sig själv en klapp på axeln ibland. Det finaste med den här sporten är att man blir bättre med åren och man kan hålla på väldigt, väldigt länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback