__

Filmer gårdagens hoppning

Igår var vi i ridhuset och eftersom pappa var med och säsongen snart drar igång på allvar ville jag känna på lite höjder igen. Eftersom Valence ska gå SM redan i februari så ville jag känna på om sprången och självförtroendet finns där eftersom vi inte hoppat på två månader nu annat än hinder på max 90 cm.

Båda hästarna kändes riktigt fina på uppvärmningen och när jag jobbade en lydnadsövning mellan två sockerbitshinder. Hoppmässigt märker jag att de har blivit starka under vintern och som vanligt inte en uns av sviktande självförtroende, mina modiga grabbar!

Hoppade sedan ett räcke med travbom upp tom 130 och därefter rullade jag ut bommen till drygt 5 m från hindret. Hoppade upp till 150-155 cm med kort ur sväng, kort distans i samlad galopp så hästarna fick bara hoppa på kraft! Båda hästarna var riktigt fina och inte i en enda gång!




Därefter hoppade vi en 5,5a med båda några gånger, vilket båda gjorde strålande fint!




När hästarna fått hoppa den några gånger och verkligen fått komma ihop sig på två övningar och endast hoppa på styrka så ville jag lägga upp galoppen ordentligt och hoppade då en oxer med galoppbommar innan så jag bara kunde rulla i en större galopp hela vägen fram till hindret. Detta extra viktigt på Valence eftersom man gärna håller tillbaka honom lite, han kan ju hoppa hur högt och brett som helst utan någon större galopp. Men det är viktigt att han kan hålla sig välbalanserad och lugn i större galopp utan att bli flack. Valence fick stretcha ut rejält över en 155 bakbom på en oxer som var riktigt, riktigt bred för att verkligen använda hela kroppen. Det gjorde han busenkelt! Ramius höll vi oxern på 150 cm och mer parallell.




På Ramius avslutade jag med två enkelhinder. Nu kommer inte han att gå någon 150 inomhus i vår men under tidig utomhussäsong blir det 150-klasser för hans del. Stora målet är att kunna starta både Valence och Ramius i utomhus SM i år. Han har en otrolig kapacitet och eftersom ridbarheten börjar kännas mycket bättre tror och hoppas jag att vi kan nå det målet. Känslan i hans språng är verkligen något alldeles extra!




Så glad över att mina två pojkar är just mina! :) <3 Nu laddar vi upp med payn jumps för att få in banhoppningen igen. Hoppar höjder på 130-140 cm på dem, så det här blev de sprången på riktigt stora hinder innan tävlingarna drar igång! Hoppade båda på vanligt tränsbett och utan martingal och jag hade själv täckbyxor och termostövlar. Framöver blir det riktiga utrustningen på och hästarnas normala "tävlingsbett", förbygel, skydd osv. Då brukar allt kännas bättre och lättare också ;)


Kommentarer
Anonym säger:

Fina killarna är!

2014-01-16 | 13:15:19
Emma säger:

Duktiga ni är! Blir kul att följa er iår igen.

2014-01-16 | 13:48:16
Bloggadress: http://emmatingsby.blogg.se/
Victoria säger:

De är verkligen jättefina dina grabbar! Ska bli spännande att följa dig och alla dina fina hästar även i år! :)

2014-01-16 | 17:45:57
Bloggadress: http://victorialjunggren.n.nu
Lisa H :) säger:

Gud vad de hoppar! Alltid kul att få se film från träning och tävling :)

2014-01-16 | 17:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback