__

Mina hästar och deras personligheter

 Det här har jag lovat er i över ett halvår, här får ni en personlighetsbeskrivning av mina tre hästar:

Valence

Valence är en mycket het, känslig och svår på alla sätt i ridningen. Jag vet inte hur många gånger jag slitit mitt hår över den här hästen och känt att det är omöjligt, samtidigt som kärleken till honom är så stor att den styr hela mitt liv. Han är alltid "på" till 110 % i ridningen från att du har satt dig i sadeln. Han är en överambitiös häst med ett fantastiskt hjärta. När han är harmonisk som han blir mer och mer för åren som går är känslan från ryggen alldeles magisk. Det känns som att han lyssnar till tankar. I hoppningen gör hans underbara galopp att man får känslan av att "jag kan inte komma fel" på hindrena. Han är så snabb och kvick i tanken och en galopp som är oerhört lätt att reglera. Han är mycket lydigare än vad man faktiskt kan tro!

I stallet är han kanske raka motsatsen till hur han är i ridningen. Han är vansinnigt mild och mysig. Han kan alltid stå lös i gången utan att flytta sig ett steg, även när man klipper eller skor honom. Valle lyfter till och med hovarna innan man ens hunnit fram till att ta upp den. Han blir nästan skärrad av att någon höjer rösten och skriker för att han är så känslig. Min syster brukar säga att det är en av de mest speciella och häftiga hästar hon har träffat för han är reserverad mot nya människor och inte ett dugg kelig och social medan han är som en stor härlig nallebjörn med mig och personer han träffar ofta som byggt upp band med honom.

Man skulle kunna leda honom i en sytråd och han skulle aldrig slå till en i ansiktet med en hastig huvudrörelse eller gå på en när man leder honom. Det är som att han har en on- och offknapp och den absolut bästa finaste individ man kan hitta! En riktig gentleman i all hantering från marken.

 


Ramius

Ramius är mycket mer energisk än vad man tror i ridningen. Några av mina vänner som har fått sitta upp på honom blir mycket förvånade över hur mycket energi han har. Trots att galoppen ibland ser lite stel och tråkig ut så har han väldigt mycket tryck i bakbenen när han galopperar. Han är svår och lite stum i munnen och går absolut inte i en naturligt härlig form. Han är trots detta otroligt smidig, öppnor, slutor och skänkelvikningar är han otroligt rörlig och elastisk i och när man stretchar honom är han den vigaste hästen i hela stallet. Han är otroligt uppmärksam på allt runtomkring och man måste vara lugn, väldigt konsekvent och tydlig med honom. Han är lite "harig" i vardagen men den modigaste hästen jag suttit på någonsin i hoppningen. Att hoppa en 140-150 bana på Ramius är enklare än att rida en tur i skogen i avspänd form. Känslan i hans språng är unik, han kan få väldigt stora hinder att kännas väldigt små. Hade man fått chansen att köpa honom när han var unghäst tror jag att han hade tävlat på den högsta nivån nu.

I stallet är han en mycket social häst. Dessutom en riktig godisråtta! Han rullar sig varje dag i hagen, allra helst när det är mycket lera! Hemma i stallet är han lugn och behaglig, men med överallt och mysig. Han pratar och låter mycket, gnäggar när han ska få mat och morötter och när han uträttar sina behov så stönar han ljudligt. I hagen kommer han alltid fram med öronen spetsade och undrar vad som händer härnäst. Mycket speciell och personlig häst med lite humor!

 

Callisto

Callisto är en häftig häst att rida. Han har en grym balans och ett jäkla tryck i sin galopp, ute i naturen kan det ibland vara svårt att sitta ner i sadeln för att har sånt driv bakifrån. Han har egentligen en väldigt hög ridbarhet och fin mun, men är ganska tuff häst med lite attityd och egen vilja. Språnget känns från ryggen jättehärligt, massor med kraft och snabba framben, enorm försiktighet. Känslan är betydligt bättre än vad man än så länge kan se på film. Han kan fortfarande vara lite tittig ute och på träning på saker runtomkring men så fort han ska hoppa en bana är har han fullt fokus.

I hanteringen är han verkligen en översocial häst. Han ska vara med överallt och hela tiden på samma gång. Vem som än besöker stallet så tar han emot alla med öppna armar och gärna pussar rakt i ansiktet. Inte så svårflörtad direkt... Får han inte uppmärksamhet ser han till att få det, vad som än finns att göra för att lyckas. Han är lite bufflig och bånglig, närgången. Min hovslagare brukar skratta åt honom och säga "Callisto tycker att det är viktigare att han får se hur skorna ska sitta än att jag gör det". Han stoppar ner huvudet mellan frambenen och kikar på sina fötter när han blir skodd. Han är dock väldigt lätt och trevlig i all hantering såsom lastning, skoning och klippning. En genomsnäll häst men som med hela sin uppsyn säger: "Se mig, rör mig, kolla på mig". Man ser verkligen att han är ett litet barn fortfarande i allt han gör.

 

Hoppas att jag uppfyllde era önskningar om detta inlägg!



Kommentarer
Anonym säger:

Jätteroligt att få läsa om hur dina fina hästar är! Man märker såttydligt genom texterna hur mycket du älskar dina hästar och hur väl du känner dem. Du verkar ha en väldigt fin relation med varje häst där alla verkligen ses som individer!

2014-01-28 | 06:17:46
Lisa H :) säger:

Kul med lite info om hästarna. Är den stora svarta(,Rebell hette han va) såld?

2014-01-28 | 21:13:18
Julia säger:

Väldigt roligt inlägg!

2014-01-29 | 01:02:31
Bloggadress: http://ohjuliet.blogg.se
Jennifer säger:

Jätteroligt inlägg! Dom är så sjukt fina allihop!

2014-01-31 | 20:11:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback