__

Duktiga hästar idag!

Nonstop "Totte" och jag tävlingsdebuterade idag. Vi hoppade 110 + 120 och hade 0+4 fel i båda klasserna, blev 5;e placerad i 120. Känslan är bra även om vi har lite att jobba med, men han hoppar lätt och har mycket bra koll på sina ben. Det finns en stor utvecklingspotential i honom och jag är väldigt glad för att han står i stallet! Dessutom har han världens finaste hästägare, som dessutom var på plats och hjälpte till med allt idag. Känns så bra!

Nino hoppade 110 och debuterade 120. Det var hans livs första utomhustävling och det märktes i första klassen. Han skyggade rejält precis innan ettan för publiken och var sedan lite uppjagad och rev tvåan. Från treans oxer och resten av banan hoppade han otroligt bra, om än lite för högt över hindrena. Men resten av banan flöt på väldigt bra.

Nino fick därefter en tuff debut men en hel del knixiga linjer och hela 13 språng på 120. Jag la honom alldeles för nära på tvåan men det är lite i utbildningssyfte också. Jag tar en förhållning ca fyra galoppsprång innan som han går emot och tar tag i hindret för mycket, därav kommer han ibland in lite i botten. Jag vill heller inte släppa iväg honom då eftersom straffet ändå kommer tillbaka på nästa hinder då. För att vara så liten som han ändå är har han en otroligt stor galopp och jag får ofta hålla tillbaka på linjerna, något som visserligen är positivt för framtiden. Jag fick ändå en väldigt bra ridkänsla på banan och vi kunde lösa det mesta på ett ganska enkelt sätt ändå. Och hoppa kan verkligen den fina gummibollen! Så glad över honom!

Callisto fick vänta på tävlingsplatsen ca 4,5 h innan sin start. Trots detta hoppade han fantastiskt på framhoppningen!! Inne på banan kändes han väldigt mycket mattare än vanligt och hoppade inte med samma tryck från backen och höjd som han brukar. 4 fel fick vi på treans oxer där jag red dåligt på bågen, men sedan kändes det väldigt enkelt som vanligt på hans rygg. Han är så otroligt stadig och fin för att vara fem år så trots en sämre dag och tröttare kropp gör han allt så stadigt och lekande lätt, känslan från ryggen är otroligt bra. Det var tredje helgen i rad han tävlade och det känns både i kropp och knopp på honom! Han har dessutom en vargtand som måste plockas bort. Det märks tydligt då han är extremt känslig för kontakt över hindrena och hoppar då lite bort från handen istället. Nu ska vi ta bort vargtanden i veckan och så kommer han ligga lågt på tävlingsfronten ett tag framöver. Han är ju min framtida stjärna och måste matchas varsamt!

Film på mina bebisar! Film på Totte kommer!





Kommentarer
isabella säger:

Du är så himla duktig!! Har du tänkt att kvala någon till falsterbo eller breeders? :)

2014-05-11 | 11:42:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback