__

Nya anläggningen, flytt och stora förändringar i livet!

Jag har fått enormt mycket frågor om var jag har flyttat, varför, hur jag trivs osv. Frågor som jag kan försöka besvara så gott jag kan.

Anledningen till flytten var att jag behövde komma hemifrån och få ta steget ut och prova mina egna vingar. Egentligen ett beslut som skulle tagits långt innan det faktiskt hände, men det är inte helt enkelt att få en verksamhet med hästar att bli ekonomiskt lönsamt om man inte får ha de hemma till ett betydligt lägre pris än på andra ställen.

I och med min pappas flytt från gården drygt ett år innan min egen så blev situationen hemma annorlunda och jag kände att jag fick lägga alldeles för mycket tid och energi på fel saker. Dessutom mådde jag inte riktigt bra och det blev tungjobbat på många sätt utan ett riktigt stall, allt ansvar och utan ridhus. Jag fick då en enorm chans genom några bekanta som hyrde ett stort stall på en enorm gård med ridhus, ridbana och helt fantastiska ridvägar och backar. Jag fick möjlighet att hyra in alla mina hästar där och de är otroligt bra och enkla att ha och göra med. Jag fick chans att fortsätta min verksamhet precis som jag ville men på ett ställe som gav större möjligheter. I samband med det blev en lägenhet i centrala Mariefred med fantastiskt läge tillgängligt. Jag var tvungen att ta snabba och stora beslut och jag valde att ta de chanser jag fick för jag förstod att de inte kommer igen. Beslut som jag verkligen inte ångrat.

Hästarna och jag trivs jättebra. Det är helt underbara människor, socialt och härlig stämning. Jag har många vänner där och vi är ett starkt och roligt gäng! Det är underbart att omges av människor med samma intresse och glöd men på helt olika sätt. Det ger energi varje dag och gav mig mycket motivation tillbaka. Att ha ridhus där man står är otroligt lyxigt och kommer spara mycket tid i vinter. Min nya lägenhet är också en upplevelse. Ibland känns det konstigt att inte bo så att man har hästarna utanför dörren men det är också skönt. När jag kommer hem nu så kommer jag verkligen hem och kan koppla bort jobb och hästar (Valence skulle gärna få sova bredvid mig i sängen dock;)). Det är nyttigt och ger mig ett mer normalt liv. Jag har mer tid för annat nu vilket gör livet ännu rikare.

Det har också varit ett tungt år på många sätt. Det tog slut med min sambo som jag hållt ihop med i nästan tre år. Ännu tyngre har det nog varit för att han var min första riktiga kärlek i livet och att så många andra stora saker och förändringar skedde i samband med vårt uppbrott. Det blev lätt att känna sig ensam och förlora en människa som stått en så otroligt nära under flera år. Det är också en av de svåraste sakerna i livet att ena dagen dela allt med en person till att andra dagen vara helt ute ur en varandras liv. Men det som inte dödar, det härdar brukar man säga och det är faktiskt ett bra uttryck. Även om jag i perioder trott att jag ska dö... Det var ett nyttigt uppvaknande och jag har lärt mig enormt mycket av det. Livet är inte alltid en lätt resa men det är häftigt hur olika händelser utvecklar en som person. 

Försäljningen av Ramius var också en stor förändring i livet men gav också en trygghet på andra plan. Det blev tomt att "bara" ha en häst att åka på de största tävlingarna med och det var tomt att mista en vän och så nära tävlingspartner. Det som gjorde det beslutet lättare var att han fick hamna hos några som står mig nära och att han mår som den prins han är!

Trots att det är mycket tungt som har hänt det här året och trots att jag i perioder mått så dåligt som jag inte i min vildaste fantasti trott att man kan må så är det här ett av mina bästa år i livet. Jag har verkligen vuxit som människa och så otroligt mycket bra saker har hänt i mitt liv. Nu ska jag försöka njuta av det när allt landat och så väntar jag med spänning på framtiden! Jag har inte kunnat lägga så mycket energi i min satsning som jag hade önskat under året, men det kommer jag kunna göra nu framöver. Ibland går motivationen i vågor när det händer så stora saker i livet men jag är överlycklig över att kunna arbeta med min dröm och största intresse. En elitsatsning kräver enormt mycket och jag är ändå glad att det gått så pass bra som det gjort i år trots allting. Nu kan jag bara drömma om hur bra det kan bli när jag verkligen lägger ner fokus och engagemang till hundra procent. Om allt som hänt i år kan hända på ett enda år så ska det bli spännande att se var man står om ett år från nu!

Jag har fantastiska vänner runt omkring mig som stöttat, peppat och bara på alla sätt varit helt underbara och funnits där varenda sekund och ger så mycket skratt och glädje. Och en pappa som engagerat sig enormt mycket och en syster som varit ovärderlig. Mina hästägare känns ibland som att de är sända från himlen helt ärligt, så underbara och ger så mycket positiv energi och gemenskap. Jag har verkligen fått stanna upp och se vilka fantastiska människor jag har runt omkring mig. Det är verkligen rörande!

Den här killen har gjort 2015 till ett fantastiskt år. Många felfria rundor och placeringar upp tom 150, oförglömliga upplevelser, SM brons i Falsterbo med bästa SRK och så många underbara ridpass till vardagen. Så mycket mysstunder och pussar på den mjukaste och finaste mulen i världen! Han som är så mycket mer än en häst. Han som förstår och känner mig bättre än de flesta. Min fighter och stora kärlek i livet. VALENCE <3
 
 


 

Kommentarer
Sanna säger:

Du verkar vara en väldigt fin och varm människa Amanda. Så kul att du väljer att fortsätta blogga, vi har saknat dig.

Att förlora sin partner i livet är något av det svåraste som finns, tro mig att vi här ute upplevt detsamma. Njut nu av att kunna vara egoistisk och göra PRECIS vad som faller dig in. Lägg energi på din talang och framtid så ska du se att din drömkille bara dyker upp när du minst anar det!

Lycka till med allt Amanda och tack för att vi får följa din spännande resa i livet med hästarna!

2015-10-22 | 00:13:06
Jennifer säger:

Håller med ovan talare, tack för att vi får följa dina resa med hästarna, det är otroligt inspirerande!

2015-10-22 | 07:33:57
Evelina Markgren säger:

Du är så fantastisk och vad du kämpar Amanda !!:) du verkar vara en fantastisk människa och vän och är grym på din sport . Kämpa på och ta dig tid att andas och tänka emellanåt och tänk på dig själv :) jätte glad att du fortsätter blogga så vi får följa dig i din vardag :)

2015-10-22 | 07:58:00
Bloggadress: http://evi0627.blogg.se/
Anonym säger:

Första kärleken är och blir ofta speciell för många. Men han var första kärleken av en anledning. En dag kommer du förstå varför det tog slut när du har den rätta kärleken att dela livet med på alla plan.

Att motivationen går upp och ner händer oss alla oavsett yrke.

Du är en stor talang så kämpa på så är jag säker på att vi ser dig i de största sammanhangen, förr eller senare.

Tack för en mycket inspirerande blogg Amanda!

2015-10-22 | 08:30:41
Anonym säger:

Kul att du berätta hur det ligger till! Har följt din blogg under flera år och det är inspirerande hur du hela tiden ta fram och utbildar nya hästar :) Fortsätt kämpa på och fortsätt uppdatera bloggen med jämna mellanrum ;)

2015-10-22 | 09:13:52
isabella säger:

Äntligen kom inlägget vi väntat på. :) Så roligt för dig att du fick denna möjlighet och allt blev så bra till slut! Hoppas du uppdaterar mer nu för det är så roligt att följa din resa. Du är en fantastiskt duktig ryttare!!:)

2015-10-22 | 09:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback