__

Lite mörka tankar och ständigt svåra beslut

I många år har jag haft flera spekulanter på Valence och det fortsätter trots att han börjar bli till åren nu min lilla gammelman. Vi har tillbringat tio år tillsammans. Tio skadefria år där vi gjort allt tillsammans och vuxit ihop. Jag tror att han har många år kvar i svår hoppning och jag känner att han fortfarande utvecklas för varje år. Men när förfrågningar och alternativ på ryttarbyte kommer upp sätter det alltid fart på tankarna. Varje gång. Jag är en rätt jobbig person och ibland orkar jag inte riktigt med mig själv. Mina tankar går typ alltid på högvarv, jag analyserar och funderar så mycket att jag ibland skulle vilja kunna skrika stop till min egen hjärna. Ovanpå det är jag dessutom en extrem känslomänniska så ni kan ju förstå att det är jobbigt att stå ut med sig själv ibland... 

Jag tycker att det här är världens roligaste och häftigaste sport. En sport där alla tävlar mot varandra och där den stora utvecklingen handlar om erfarenhet och rutin. En sport där man kan hålla på väldigt sent in i livet och egentligen bara bli bättre. Jag tycker att jag, tack vare många fantastiska personer runt omkring mig och ett hårt slitande lyckats bygga upp en plattform som skulle kunna hålla för en sådan satsning. Vilket är alldeles fantastiskt utefter de förutsättningar som funnits från början. En plattform som av egna små medel och som senare åren helt finansierats av mina underbara hästägare som givit mig förtroende och pga att jag sålt flera av hästarna som utbildats från grunden.

Trots den enorma utveckling under åren så hamnar jag ändå i tvivel och funderingar. Funderingar på om jag ska vara en sån som ”bara” utbildar hästar till en viss nivå för att sedan sälja och leva ganska gott på det. Att lägga min egen sportsliga satsning åt sidan. Samtidigt som det skär i hjärtat eftersom det är min stora livsdröm.

En försäljning av Valence eller ryttarbyte på honom känns både otroligt sorgligt och kan öppna möjligheter. Det ger självklart lite pengar in i kassan vid försäljning och att se en annan duktig ryttare på honom vore också intressant. Det är ju ingen annan som någonsin gjort en enda start på honom i livet. Han är en oerhört känslig häst som står så högt i blod och med enormt mycket nerv. Svår och speciell häst givetvis, men makalöst begåvad och ett hjärta av guld och dessutom mycket försiktig. Av någon anledning fäller trekombinationerna i GP klasserna fortfarande oss från att nå de högsta placeringarna i de klasserna trots att jag tycker att vi har förmågan att vara där i toppen. Problemen kommer inte i de lägre klasserna men av någon anledning tänker jag för mycket kring trekombinationer just i de allra största klasserna. I tvåkombinationer är vi ofta riktigt bra, river extremt sällan, och i trekombinationer i snäppet lägre går också strålande men sedan ändrar jag lite ridningen till trekombinationerna just i GP finalerna. Jag vill och tänker för mycket antar jag. Med en annan ryttare på Valence skulle detta säkert inte ens vara ett problem överhuvudtaget. Och när jag sitter på en annan häst så ändrar jag inte ridningen alls till trekombinationer. Det är väl min och Valence historik kring trekombinationer som spökar antar jag...

Och det jobbigaste av allt med att slitas mellan alla dessa tankar är att drivet för att nå högsta nivå verkligen finns där. Och gällande Valence så är han ju mitt livs stora kärlek. Det känns som att mitt hjärta verkligen tillhör honom. På alla plan. Och jag tror faktiskt att hans hjärta tillhör mig med på något sätt. Två individer som förstår och känner varandra utan och innan. 

Det är verkligen världens bästa och roligaste sport som man får dela med dessa fantastiska hästar. Den mörka sidan är att det också är en oerhört svår och dyr sport på väldigt många sätt.

 
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

Amanda! Ibland är dessa hästar mer värda I hjärtat än vad pengar kan ge.

2016-02-28 | 21:49:09
Anonym säger:

Jag förstår precis ditt tänk. Har själv varit samma situation. Jag tog dock beslutet att sälja, men ett krav att hästen skulle stanna inom Sverige så att jag lätt kan följa resultat och komma ut på tävlingar och titta. Något som också var superviktigt var såklart kemin mellan min häst och nya ryttaren. Det skulle kännas 1000% rätt för mig.
Nu har jag haft en kort paus pga skada, men den försäljningen kommer hjälpa mig mycket nu när jag får komma igång igen.
Det gjorde och gör ont i hjärtat. Men samtidigt så bra att hitta någon som också passade så himla bra med min 4-benta springare :)
Lycka till! Oavsett så tror jag du kommer välja rätt :)

2016-02-28 | 21:55:13
Malin säger:

Sälj INTE! Allt du beskriver tyder på att du redan har svaret och det är att han ska stanna hos dig.

2016-02-29 | 01:06:51
Erika säger:

Usch vad jobbigt... Varför inte låta en spekulant prova! Om kemin är rätt och känslan bra så kanske du känner att det är rätt. Eller så funkar han inte alls så bra med en annan ryttare. När det kommer till sin spets sådär så brukar man ju känna om beslutet är ok eller ej... Lycka till iallafall!

2016-02-29 | 08:19:02
Johanna säger:

Sälj inte! Iaf inte nu! Du sålde ju R och du får ju se det som en investering i din egen ridning, att du behåller V. Honom kommer du kunna sälja om några år, säkert till en duktig junior förutsatt att han är frisk och fräsch. Han är hästen du behöver för å tävla på denna nivån, tills de andra kommit upp två snäpp. Skaffa hörlurar, höj musiken och tro på dig själv, lita på din känsla vid bangången.

2016-02-29 | 10:34:12
Anonym säger:

Du och Valence hör verkligen ihop och du behöver ha en häst på den nivån för dig själv som ryttare. Du har en enorm talang och kommer gå hela vägen om du fortsätter kämpa och tro på dig själv.

2016-02-29 | 16:20:23
Anonym säger:

Tror också att du behöver en häst på den nivån tills Callisto eller någon annan har klivit upp. Risken finns väl att du "försvinner" utan en häst i svår klass, och det kanske påverkar(?) hur många hästar du får in på tillridning/utbildning i slutändan?
Jag tror att du och Valence hör ihop :-)

2016-02-29 | 21:59:14
Anonym säger:

Sälj inte! Du är enormt duktig.

2016-03-01 | 10:05:45
Emma säger:

Han börjar ju bli lite till åren, så om du vill få ut pengar för honom är det nu du bör sälja. Fråga dig själv om ett par år till med honom i svår klass är värt att avstå pengarna du kan använda till att köpa nästa superstjärna? Risken finns ju att han blir skadad och oanvändbar...

2016-03-01 | 12:54:03
Helena Barth säger:

Förstår att tankarna kommer men vet du vad? Du och Valence, ni hör liksom ihop! Ni har ju gjort allt från 0 till 150 tillsammans! Ni är som gjorda för varandra! Det kommer komma fler fantastiska hästar som du kommer hoppa 150 på men, jag skulle nog aldrig sålt honom om jag var du. Ni har ju en helt otrolig kemi!

2016-03-01 | 23:01:10
Bloggadress: http://helenabarth.blogg.se/
Nina säger:

Svårt detdär! Lyssna inte allför mycket på mina ord då jag inte kan mkt om sporten, men.

Du och Valence är så fina ihop. Jag tror du får väga värdet av att han äedå han ger dig möjlighet att rida de stota klasserna mot värdeminskningen och skaderisken som växer med tiden. Du behöver Valence nu men du behöver kanske pengarba från honom senare.

Aom någon sa, du kan ju lTa NÅGON proca. Stavfel kommer pgac väldigt srg internet och för att det är nästill omöjligt att backa tillbaka.

2016-03-02 | 07:12:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback